Zakres certyfikacji obejmuje realizację zadań własnych gminy, zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań powierzonych. Spełnienie przez Urząd Gminy Mielec kryteriów określonych dla certyfikatu potwierdza najwyższą jakość obsługi mieszkańców gminy w budynku przy ul. Głowackiego 5 w Mielcu.
Gmina, aby otrzymać taki certyfikat musiała przejść certyfikację, którą wykonała włoska firma mająca swoje przedstawicielstwo w Polsce - IMQ Polska Sp. Z o.o.. Sprawdzano poziom zadowolenia mieszkańców z jakości świadczonych usług administracyjnych przez urząd. Auditor badał realizację procesów, obsługę na linii urzędnik-interesant oraz terminowość realizacji zadań. Pod uwagę w końcowej ocenie wzięto również ważny element w pracy urzędu, czyli jego właściwą strukturę i wyraźny podział kompetencji. Nie bez znaczenia była również ocena sposobu przepływu informacji między kierownictwem, referatami i bezpośrednio urzędnikami.
Uzyskanie Certyfikatu ISO, który Urząd Gminy Mielec otrzymał po raz czwarty wiązało się z intensywną i mozolną pracą audytorów wewnętrznych realizujących zadanie pod kierunkiem Pełnomocnika do Spraw ISO- sekretarza Gminy Mielec Pani Bożeny Mazur.
Poza certyfikatem ISO 9001:2008 gmina otrzymała prestiżowy certyfikat IQNet – międzynarodowej sieci skupiającej wiodące na całym świecie jednostki certyfikujące oraz została wpisana do międzynarodowej bazy IQNet.