W czwartek w Pałacyku Oborskich podpisano umowę na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew Narodowa – Mielec – Dębica”. Pod dokumentem podpisali się marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Bogdan Romaniuk, zastępca dyrektora. ds. projektów krajowych PKP PLK S.A Bożena Matałyga oraz Andrzej Szydło zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. finansowych PKP PLK S.A.
- Wszyscy tej linii potrzebujemy. Mielec było ostatnim z wielu dużych miast, które mając taki potencjał gospodarczy nie miało dostępu do prawidłowo funkcjonującej linii kolejowej. Dzięki tej umowie i środkom unijnym po latach przerwy pociągi wrócą do naszego miasta. Pamiętajmy o tym, że ta linia komunikuje się z linią siarkową. Wartość tej inwestycji to prawie 250 mln złotych – to historyczne środki, bo takich funduszy nigdy wcześniej nie było – powiedział marszałek Władysław Ortyl tuż przed podpisaniem umowy.
W uroczystości uczestniczyli także posłowie RP Jan Warzecha i Rafał Weber, Fryderyk Kapinos pełniący funkcję prezydenta Mielca, starosta mielecki Zbigniew Tymuła, wójt Gminy Mielec Józef Piątek oraz samorządowcy, z terenów przez które przebiega trasa L25.
- W dzisiejszych czasach, dzięki stałej modernizacji oraz podnoszeniu jakości świadczonych usług kolej odradza się i coraz więcej osób korzysta z usług PKP. Niestety nasz region przez blisko 10 lat nie istniał na kolejowej mapie Polski. Poza składami dostarczającymi materiały do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ze względów bezpieczeństwa nie było możliwości uruchomienia stałych kursów pasażerskich. Umowa, która została podpisana ponownie otwiera nie tylko Mielec, ale i obszar naszej Gminy oraz czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców i inwestorów - powiedział po uroczystości podpisania umowy Józef Piątek, Wójt Gminy Mielec.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej l-25 na trasie z Padwi Narodowej, przez Mielec do Dębicy ma kosztować prawie 250 mln złotych. Z tego prawie 170 mln złotych to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 - 2020. Inwestorem jest PKP PLK S.A.
Całkowicie przebudowana zostanie linia kolejowa od Mielca do Dębicy czyli na odcinku prawie 32 km. Na tej trasie przebudowane zostaną perony na wielu stacjach i przystankach. Przebudowa czeka także stację w Mielcu, gdzie powstanie przejście podziemne. Prace remontowe obejmą także 40 przejazdów kolejowych. Z kolei dla trasy pomiędzy Mielcem a Padwią Narodową wykonana zostanie dokumentacja budowlana, czyli tzw. studium wykonalności. Pierwsze pociągi mają pojechać pomiędzy Mielcem a Dębicą już w grudniu 2020 roku.
Ostatni pociąg pasażerski przejechał trasą z Mielca do Dębicy w 2009 roku. Ze względu na zły stan infrastruktury ruch na trasie Mielec – Dębica został wstrzymany. Mielczanie, którzy chcieli dojechać koleją bezpośrednio do dużych ośrodków, takich jak: Katowice, Wrocław czy Poznań, musieli na własną rękę dojeżdżać do Dębicy, skąd takie połączenia kolejowe są możliwe. Od momentu zawieszenia ruchu pasażerskiego rozpoczęły się wieloletnie starania o remont trasy. Zabiegali o to przede wszystkim ówczesny senator, obecnie marszałek Władysław Ortyl i europoseł Tomasz Poręba. Dzięki nim doszło do organizacji konferencji z udziałem zainteresowanych samorządów. Ich efektem było rozpoczęcie prac nad studium wykonalności. Prace, które współfinansowały samorządy, zakończyły się pod koniec 2011 roku. Studium potwierdziło konieczność remontu tej linii jako istotny element dla właściwego rozwoju regionu.