1 kwietnia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o Funduszach Promocji Produktów Rolno-Spożywczych (Dz.U. z 2025r. poz. 289).
Zmiana regulacji dotyczy min: obowiązku naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych przez podmioty skupujące od ich producenta. Katalog roślin oleistych: nasiona soi, lnu, rzepaku, rzepiku, lnu, konopi został rozszerzony o słonecznik.
Ponadto mając na uwadze obowiązek dokonywania wpłat na Fundusze Promocji produktów rolno – spożywczych, o których mowa w. art. 6 ustawy z dnia 22 maja 2009r (Dz.U. z 2021 r. poz.1496, z póź. zm.) istnieje możliwość złożenia formularza deklaracji (Fpz_f1) drogą elektroniczną, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Natomiast od 1 kwietnia 2026r. złożenie deklaracji wpłat na Fundusze Promocji, będzie obowiązywało wyłącznie za pośrednictwem portalu eRolnik.
Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych wpłaty są naliczane przez zobowiązane podmioty w wysokości 0,1% wartości netto, od rzeczy ruchomych, tj. od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, zbóż, owoców i warzyw, drobiu żywego oraz ryb, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tzw. VAT).
Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od roślin oleistych. Lista towarów, od których są naliczane wpłaty na fundusze promocji, znajduje się w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 marca 2025 r. w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych.
W ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury VAT za towary powinno nastąpić naliczenie i pobieranie wpłat na fundusze promocji. Przedsiębiorcy, którzy naliczają i pobierają wpłaty od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, zobowiązani są potwierdzić w formie pisemnego oświadczenia o naliczeniu i pobraniu na fundusze promocji.
Do 25. dnia miesiąca następującego po danym kwartale należy: złożyć deklarację wpłaty (formularz Fpz_f1) wpłacić kwotę naliczoną na odpowiedni rachunek funduszu promocji wskazany w formularzu deklaracji (formularz Fpz_f1)
W przypadku: Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Funduszu Promocji Mięsa Końskiego, Funduszu Promocji Mięsa Owczego, Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego są to przedsiębiorcy: prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt, a także podmioty, które są podatnikami podatku VAT i prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju: świń, bydła i cieląt, owiec lub jagniąt, drobiu, niebędących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, tj. od zwierząt pochodzących z własnych ferm oraz od zwierząt ubitych w tzw. uboju usługowym.
W przypadku: Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, Funduszu Promocji Ryb do wpłat są zobowiązane dwie grupy podmiotów:
W przypadku: Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych podmiotami zobowiązanymi do wpłat są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż.
W przypadku: Funduszu Promocji Roślin Oleistych do wpłat są zobowiązane podmioty skupujące rośliny oleiste od ich producentów. Od 1 kwietnia 2025 r. katalog roślin oleistych został uzupełniony o słonecznik.
W przypadku Funduszu Promocji Mleka Dyrektor Generalny KOWR ustala w drodze decyzji za okresy kwartalne wysokość wpłat na Fundusz Promocji Mleka. Pierwsze podmioty skupujące dokonują wpłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej decyzji.
O wsparcie finansowe ze środków funduszy promocji mogą się ubiegać:
Do zadań realizowanych w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach, prowadzenie badań naukowych, badań rynkowych i prac rozwojowych w zakresie poprawy jakości produktów spożywczych oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami danego rynku.
Środki finansowe funduszy promocji mogą być przeznaczane również na sfinansowanie tzw. wkładu własnego organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.
Szczegółowe informacje dotyczące Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych dostępne są na stronie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Telefoniczny Punkt Informacyjny (22) 376 76 76
OT Rzeszów
ul. Asnyka 7
35-001 Rzeszów