Gospodarka Odpadami w Gminie Mielec
1. Zgodnie z uchwałą nr XII/90/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. zmienioną Uchwałą Nr XXXI/240/2022 Rady Gminy Mielec z dnia 6 czerwca 2022 r. podstawowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych wynosi: 25,00 zł miesięcznie za osobę. Jeżeli właściciel nieruchomości zamieszkałej posiada kompostownik i zadeklaruje kompostowanie bioodpadów miesięczna stawka opłaty będzie niższa i wyniesie 21,00 zł miesięcznie za osobę zamieszkującą daną nieruchomość.
W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny (firmy, instytucje, szkoły itp.), miesięczna wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników lub worków oraz stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności tj.:
- za pojemnik o pojemności 60 litrów - 2,94 zł
- za pojemnik o pojemności 120 litrów - 5,89 zł
- za pojemnik o pojemności 240 litrów - 11,78 zł
- za pojemnik o pojemności 1100 litrów - 54,00 zł
- za pojemnik o pojemności 6000 litrów - 294,54 zł
- za worek o pojemności 120 litrów - 16,90 zł
W przypadku gdy właściciel nieruchomości, nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (nie segreguje odpadów), administracyjnie naliczona zostanie podwyższoną opłata równa trzykrotności opłaty podstawowej.
2. Na terenie gminy Mielec funkcjonuje system segregacji odpadów z podziałem na:
- szkło (białe i kolorowe) – worek zielony;
- papier – worek niebieski;
- metale i tworzywa sztuczne – worek żółty
- odpady ulegające biodegradacji (odpady kuchenne i z pielęgnacji terenów zielonych)– worek brązowy (BIO).
3. Ustalono następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych niesegregowanych ( zmieszanych ) z terenu nieruchomości:
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych – jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na dwa tygodnie,
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych – jeden raz na dwa tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na tydzień
- na których nie zamieszkują mieszkańcy – jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na dwa tygodnie
4. Ustalono częstotliwość odbierania segregowanych odpadów komunalnych (papier, tworzywa sztuczne, szkło, odpady wielomateriałowe):
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych –jeden raz na cztery tygodnie
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych –jeden raz na cztery tygodnie
- na których nie zamieszkują mieszkańcy –jeden raz na cztery tygodnie
4a. Ustalono częstotliwość odbierania segregowanych odpadów komunalnych (odpady ulegające biodegradacji w tym odpady zielone):
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych – jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na dwa tygodnie,
- na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych – jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na tydzień
- na których nie zamieszkują mieszkańcy – jeden raz na cztery tygodnie, a w okresie od kwietnia do października jeden raz na dwa tygodnie
z nieruchomości zamieszkałych;
- meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny , zużyte opony - jeden raz w roku,
- ponadto odpady; zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, metali, papieru i tektury, tworzyw sztucznych, szkła, opakowań wielomateriałowych, odpady ulegające biodegradacji, odpady wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe, zużyte baterie i akumulatory, zużyte opony, odpady niebezpieczne takie jak: lampy fluorescencyjne, farby, rozpuszczalniki, pozostałości po środkach ochrony roślin oraz przeterminowane środki ochrony roślin i opakowania po tych środkach, właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą samodzielnie dostarczać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Regulamin PSZOK w Mielcu (PDF)
5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych położonych na obszarze Gminy Mielec, zobowiązani są do złożenia Wójtowi Gminy Mielec wypełnionej deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
W razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo powzięcia uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji, Wójt określi w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Właściciele nieruchomości, zobowiązani są bez wezwania do uiszczenia na rzecz Gminy Mielec opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w cyklu dwumiesięcznym w następujących terminach:
- za miesiąc styczeń i luty - do 20 lutego każdego roku
- za miesiąc marzec i kwiecień - do 20 kwietnia każdego roku
- za miesiąc maj i czerwiec - do 20 czerwca każdego roku
- za miesiąc lipiec i sierpień - do 20 sierpnia każdego roku
- za miesiąc wrzesień i październik - do 20 października każdego roku
- za miesiąc listopad i grudzień - do 20 grudnia każdego roku
Każdy zobowiązany do wnoszenia opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi winien jest terminowo i w zadeklarowanej wysokości wnosić opłatę w wybranej przez siebie formie tj. przelewem bądź w punktach kasowych.
JAK SEGREGOWAĆ
HARMONOGRAMY WYWOZU ODPADÓW
Segregacja odpadów – najczęściej popełniane błędy
Segregacja odpadów – kontrole
Ankieta dotycząca zagospodarowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym na terenie Gminy Mielec
Nieprawidłowa segregacja - naklejki na pojemnikach/workach
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2023 r.
Przewodnik dla gmin - Jednolity System Segregacji Odpadów
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości Gminy Mielec.
Informacja o adresach punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon
Informacja o podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy oraz miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
FORMULARZE DO POBRANIA
UCHWAŁY
Uchwała Nr XXXI/240/2022 Rady Gminy Mielec z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie zmiany uchwały własnej Nr XII/90/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności.
Uchwała Nr XXIII/102/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie zmiany uchwały własnej Nr XII/90/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności.
Uchwała Nr XXIII/101/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.
Uchwała Nr XXII/91/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie określenia górnej stawki opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat na rzecz gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uchwała Nr XXII/90/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności.
Uchwała Nr XXII/88/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uchwała Nr XXXIX/319/2023 Rady Gminy Mielec z dnia 26 kwietnia 2023 r w sprawie zmiany Uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mielec.
Uchwała Nr XXII/87/2019 Rady Gminy Mielec z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mielec.
Uchwała Nr XXI/136/2016 Rady Gminy Mielec w sprawie przejęcia obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Uchwała Nr XXXIX/320/2023 Rady Gminy Mielec z dnia 26 kwietnia 2023 r w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz odbiór osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Mielec.
UCHWAŁA NR XIX/132/2016 RADY GMINY MIELEC z dnia 11 lipca 2016 r. w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi